§3 Systém vzdělávacích programů

Národní rada pro vzdělávání by měla soustředit světové poznatky různých věd do obsahu a směru vzdělávání. Poznatky to měly být nejen faktické a obsahové, ale zejména týkající se formy a způsobu vzdělávání. Odborné poznatky skutečných odborníků jsou však evidentně nechtěnou komplikací v nezbytných změnách, které s sebou nesou. 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy využilo stav v roce 2020 a nechalo vyškrtnout ze školského zákona část týkající se povinnosti uložené MŠMT pro zpracování Národního plánu vzdělávání. Viz https://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-27-2-2021

viz §3 Systém vzdělávacích programů

V poslanecké sněmovně to bylo odhlasováno a podepsáno a lze jen odhadovat, zda se 201 lidí hlouběji zabývalo skutečnými dopady této změny do vzdělávání v České republice. Někteří z bývalých ministrů školství jsou ve vládě i nyní, případně se drží v blízkosti vlády jako poradci. Nejen současný, ale ani žádný z ministrů školství, kteří od roku 2004 byli těmi zodpovědnými, nezačal  „Národní plán vzdělávání“  zpracovávat, natož aby jej předložil odborné veřejnosti k diskusi a pokusil se o dosažení konsenzu s odborníky.

Když ministerstvo a tedy vláda nezpracovává a neplní úkoly, tak je raději ze zákonného zadání rovnou a potichu vyškrtne?

MŠMT tak vydává jen doporučující metodiky. Doporučuje a jen posílá dopisy do datových schránek škol bez jakékoliv odpovědnosti za rozvoj a vývoj a podstatu vzdělávání. Zákonem definovanou odpovědnost má jen ředitel školy. Vzdělávání v jednotlivé škole a nebo školském zařízení se uskutečňuje podle Školních vzdělávacích programů (ŠVP) a ty zase podle Rámcového vzdělávacího programu (RVP), který není závazný zcela. Navíc se dlouho mluví o jejich revizi. Vzniká tak mnoho otázek, například : Kdo takovou revizi a to nejen z právního hlediska je nyní oprávněný zpracovat? Na základě jakých vstupních údajů (od jakých odborníků a z jakých oblastí) bude revize prováděna? Jak a od kdy bude pro ředitele škol závazná?

Ředitel školy je odpovědný za to, jakou formou a co se bude ve škole vzdělávat, to je popsané v ŠVP (školní vzdělávací program). ŠVP však může mít, jak se tak ukazuje, jednotlivá škola velmi odlišný anebo, naprosto jiný než škola v sousední ulici.

 Jaká obrovská příležitost pro osvícené pedagogy a jak velká je to odpovědnost.

Jaké nebezpečí pro děti, které nebudou mít štěstí na dobré učitele a moudré ředitele škol.

Jaká nepřehledná situace a frustrující stav pro rodiče, kdy chybí hlavní určující závazný rámec a forma vzdělávání. Rodiče za svoje děti nesou právní, ale zejména osobní, morální a citovou odpovědnost. Nemají však mnoho možností, jak porovnat různé vzdělávací plány. 

Na jednotlivé učitele a rodiče byla rozhodnutím vlády naložena extrémní odpovědnost za stav, ve kterém naše společnost s ohledem na vzdělávání současných dětí a budoucích dospělých bude za deset, nebo dvacet let.

K čemu je dobré Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, bez  odpovědnosti?

Jakou práci pro společnost odvádí ministr a jeho odborný tým pro rozvoj vzdělávání v České republice?

Začíná nový školní rok, přejme statečným ředitelům škol a také všem osvíceným učitelům a milujícím rodičům dětí sílu a odhodlání zvládnout situace, které s sebou změny a jiné omezující vlivy ve společnosti přinášejí.

Mgr. Helena Malíková

29.8.2021

Chcete sdílet příspěvek ?

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *