Jako společnost se nacházíme v určitém bodě zlomu a v následující etapě lidského vývoje bude klíčové, jak lidé (tedy i jednotlivé státy) dokáží (ne)využít možností technologií a nových řetězově vznikajících inovací k udržitelnému rozvoji v globalizovaném světě.
Především z výše uvedených důvodů, máme právě nyní velkou příležitost využít osobnostní potenciál, technický talent a kreativní schopnosti našich lidí.
Přijímat v této oblasti strategická rozhodnutí, která jsou vždy dlouhodobá, je třeba s veškerým respektem k vyhodnoceným předpokládaných dopadům lidského konání a jednání na budoucí generace.
Jde o hodně víc, než kam dosahuje politika jednoho volebního období.
Jen pro připomenutí okamžiků, kde nám například chyběla moudrá rozhodnutí:
Zrušení odborných dílen na základních školách.
Zrušení odborných škol a spojování do celků různorodosti snižující ve finále hrdost absolventů a to vše pod mylným dojmem úspor.
Zrušení zahradních prací na základních školách.
Tablety do škol také nejsou řešením rozvoje digitálních znalostí. Samy o sobě nevyřeší logické uvažování.
Stav, který nyní máme, je mimo jiné důvody, jako je dlouhodobé podfinancování resortu a lhostejnost ke zvyšující se neúctě učitelské profesi, způsobený i tím, že se nereflektovalo včas na volání a upozorňování odborníků na dopady nahodilých změn.
A nevyslyšelo se volání po změnách, které jsou v popředí rozvoje potenciálu člověka…
Rozvoj potenciálu člověka to je zásadní kapitál státu, bez něhož není možné uvažovat o konkurenceschopnosti.
Naplnění strategie Česko země pro budoucnost je bez změny ve formě a způsobu vzdělávání nereálné. Bez lidí s otevřenými myšlením oplývající kreativními nápady to prostě nebude možné.
Je to jistě velký úkol a týká se mnoha lidí. Myslíme si, že je třeba směřovat zájem o tuto oblast, podporovat ji médii i všemi subjekty, které by mohly přispět svým dílem změnit situaci.
Posílit je třeba zejména klíčový článek, kterým je učitel v navazujícím řetězci vzdělávacího systému například:
https://slideslive.com/38898737/zdravice
Již dvacet let se jen hovoří o Národní radě pro vzdělávání, která by byla odborným sborem jmenovaným vládou.
Tento nepolitický odborný sbor reprezentující českou občanskou společnost by měl spolupracovat s MŠMT, MPSV a dalšími rezorty a měl by být do značné míry nezávislý.