Máme daleko větší možnosti rozvoje než měli lidé před námi, kteří řešili hlavně přežití své a svých blízkých. Máme možnost směřovat tuto energii do vyváženého rozvoje možností a potenciálu člověka. Tento rozvoj začíná již v raném dětství na počátku našeho života.
Lidé jsou formováni lidmi.
Vzdělávací cestou od mateřské školy nás vede a doprovází hlavně učitel a výrazně ovlivní, zda bude cestou rozvíjející talenty a schopnosti.
⇒ Učitel má v rukou klíč k našemu úspěšnému uplatnění ve společnosti.
⇒ Učitel je nejvýznamnější profesí naší společnosti.
⇒ Učiteli musíme dát prostor a podporu v řešení potřebných změn na která léta poukazují.
⇒ Učitel je prvním odborníkem pro komunikaci s rodiči.
⇒ Učitel je v přímém kontaktu s veřejností.
Odborná rada, která učitelům pomůže ve vyhodnocení, shrnutí i předávání informací a poznatků, které se tak přímo dostávají do škol. Učitelé jsou tvůrci změn, které rozvinou talent a potenciál dětí. Již desetiletí je snaha tuto radu ustanovit, jsou tu již dlouholeté aktivity asociací, sdružení i neziskových subjektů, kterou jsou velmi výrazné a ve své malé působnosti i přínosné. Je mnoho projektů ze strukturálních fondů a to systémových, tedy takových kteří by měly nalézt jiné systémové řešení. A ačkoliv se pomalu mění vnímání lidí, tak na zásadní změny na ministerstvu školství to nestačí. Ministerstvo se vzdává vlivu na vzdělávací obsah ve školách.
Připojujeme pár odkazů a zároveň si opakovaně pokldáme otázku: Proč jdeme ve změnách v oblasti vzdělávání tak příliš pomalu a jsme tolik „pozadu“?
Jedna z diplomových prací na téma vzniku Národní rady pro vzdělávání: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/98800
Historické souvislosti „nevzniku“ Národní rady v České republice, tak jak je zpracoval výzkumu Karlovy university.
https://www.karolinum.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=103578
Vybrané odkazy a články o pokusech odbornou radu ustanovit:
https://chalus.blog.respekt.cz/vznika-narodni-rada-pro-vzdelavani-otevrene/
www.eduin.cz/clanky/navrh-potrebnych-kroku-ke-zkvalitneni-vzdelavani-v-cr/